Over ons

Sportfietsen zijn speciaal ontworpen voor racedoeleinden of andere sporten. Er zijn enkele fietsen die naast een sportfiets ook andere toepassingen bieden en die kunnen worden genoemd als variaties op sportieve tweewielers. Sportvoertuigen die toerfuncties bieden, zoals draagcomfort, comfortabel zitten en algemeen ontworpen zijn, worden als sporttoeristen beschouwd. Ze worden vooral gebruikt door motorrijders die over de hele wereld gaan fietsen. Deze toer-racefietsen hebben een betere wendbaarheid en een lager gewicht.

Een andere variatie in racefietsen is de racereplica die speciaal is ontworpen voor het grote publiek en die bijna dezelfde kenmerken heeft als sportfietsen. Het belangrijkste idee achter race-replica is om de gewone man naar de sportmotor te lokken. R- en RR-achtervoegsels worden gebruikt voor replica en race-replica. Niet alleen wat betreft het gebruik, maar de term racereplica wordt ook gebruikt om fietsen uit het tijdperk van superfietsen en sommige oudere fietsen te onderscheiden. De tijd van replica-racemotoren begon halverwege de jaren tachtig.

Naked bikes werden in het jaar geïntroduceerd. Omdat sportfietsen speciale fietsen zijn, hebben ze speciaal ontworpen en verschillende elementen nodig om ze te ontwerpen. Het is dus belangrijk om erachter te komen welke ontwerpelementen een cruciale rol spelen bij het ontwerpen van sportmotoren. Allereerst moeten lichaamsbeweging van de berijder en het ontwerp van de fiets elkaar aanvullen tijdens het rijden. Sportvoertuigen zijn dus zo ontworpen dat de benen van de berijder in bochten en bochten dichter bij het lichaam komen en dat de berijder zijn lichaamsgewicht naar voren kan verplaatsen, wat helpt om de totale belasting van het gewicht van de berijder op de fiets te verminderen.